header.jpg IMG_3861.jpeg IMG_3786 (1).jpeg

Camera’s in kleedkamer Euro Hockey League

6-11-2007
Nieuwsafbeelding

ROTTERDAM - Vier keer zoveel camera’s rond het veld, meeluisteren met de scheidsrechters en coaches en aanpassingen van de spelregels.
Het zijn slechts een paar zaken waardoor de nieuwe Euro Hockey League interessant moet worden voor de televisiekijker.

Het is even wennen. Hele middagen hockeywedstrijden op een zender waar normaal series als Grey’s Anatomy, Sex and the City en Desperate Housewives zijn te zien.

Niet Dokter McDreamy of Mr. Big, maar Teun de Nooijer, Bram Lomans en Sohail Abbas spelen de hoofdrol tijdens de uitzendingen van de Euro Hockey League (EHL) op Net5. Zelfs in de kleedkamer zijn de hockeyers te volgen, want ook daar hangen tijdens deze Europese competitie camera’s.

Maar dat is zeker niet de enige vernieuwing die gepaard gaat met de start van het nieuwe Europese mannentoernooi. ,,In het eerste weekeinde (vanaf vandaag op het complex van HGC in Wassenaar, red.) werken we met elf vaste camera’s,’’ vertelt Eric Treurniet. Hij is algemeen directeur van Pro Sport, het sportmarketingbureau dat samen met de Europese Hockey Federatie de EHL organiseert.

,,Daarnaast is er nog een aantal kleine camera’s waardoor je bijvoorbeeld de spelers op de bank kan zien of een speler die het veld is uitgestuurd.’’

Even ter vergelijking: nu wordt een competitiewedstrijd in de hoofdklasse met slechts vier camera’s gefilmd.

Meer camera’s langs het veld betekenen ook andere posities vanwaaruit de wedstrijden worden vastgelegd. ,,Bij veel sporten wordt gewerkt met de camera-vertaling vanuit het voetbal. Bij voetbal gebeurt veel op het middenveld, bij hockey gebeurt er juist veel meer in de buurt van de cirkel. Bij voetbal heb je een hoge camera bij de middenlijn, wij hebben nu een hoge camera bij de 23-meterlijn geplaatst, zodat je ook dat gebied goed in beeld krijgt.

,,We gaan daarnaast werken met split-screen beelden. Bij een strafcorner kan je dan bijvoorbeeld de speler die de strafcorner neemt, de ontvanger en de keeper tegelijkertijd op je scherm zien.’’

Er zit nog meer aan te komen. Volgend jaar in het paasweekeinde, wanneer de tweede en derde ronde van het Europese toernooi worden afgewerkt, zal ook worden gewerkt met camera’s die bevestigd zijn aan de helm van de keeper.

,,Het is de bedoeling om de sport op een andere manier bij de kijker te brengen,’’ legt Treurniet uit. ,,Dat gebeurt ook bijvoorbeeld door het microfoontje dat de scheidsrechter draagt. Ook de coaches hebben er één.

,,Je kunt het van dichterbij beleven. De doelstelling is om niet alleen hockeyliefhebbers aan te trekken, maar sportliefhebbers in het algemeen.’’

Om het hockey aantrekkelijker te maken voor een breed televisiepubliek is een aantal spelregels aangepast. Elke wedstrijdhelft kent halverwege een time-out van 2,5 minuut. Coaches mogen dan overleggen met hun spelers. Ook die gesprekken zijn natuurlijk op tv te volgen. Ook de eventuele beslissingen van de video-arbiter zijn te horen.

De scheidsrechter moet zestig seconden de tijd nemen voordat een strafcorner mag worden genomen, zodat de tv-kijker nog eens naar de herhaling kan kijken. Wie te vroeg uitloopt bij een strafcorner wordt naar de andere kant van het veld gestuurd. Een andere speler moet dan zijn plaats innemen.

Een gelijkspel bestaat in de Euro Hockey League niet. Is de wedstrijd na twee keer 35 minuten onbeslist, dan volgt een verlenging van twee keer vijf minuten. Levert die nog geen winnaar op, dan volgt een penalty shoot-out. Drie spelers krijgen vanaf de 23-meterlijn elk acht seconden de tijd om de bal in het doel te schieten.

Maud Mulder, Idols-finaliste én hockeyster bij Nijmegen, praat de wedstrijden aan elkaar. Onder andere Maurits Hendriks, bondscoach van de Spaanse mannen en één van de initiatiefnemers tot de EHL, zal de analyses verzorgen.

Opvallend is de keuze voor Net5, dat voornamelijk bekend staat als een vrouwenzender. ,,Uit de cijfers blijkt dat ook veel mannen naar deze zender kijken,’’ pareert Treurniet die typering.

,,Net5 heeft een iets ander kijkpubliek dan bijvoorbeeld SBS6. Op deze manier kan de zender haar profiel versterken. Bovendien is bekend dat vrouwen graag naar hockey kijken.’’

Door WILLEMIJN VAN LARE (AD Sport)



Reacties

Er zijn nog geen reacties, plaats uw reactie hieronder

Reageer op het nieuws